Het concept van aanbevelingsmarketing

"Vertel anderen wat jij leuk vindt"

Koos Min

Hoe werkt het concept?

Het beschreven business model berust op het principe van netwerkmarketing of beter gezegd: aanbevelingsmarketing. Wat houdt dit in? Als je voor nu of later een duurzame en blijvende inkomstenbron wilt genereren, moet dat een “passief karakter” hebben. Dat wil zeggen een inkomstenbron waar geen arbeid tegenover staat. Een voorbeeld daarvan is het schrijven van een boek. De royalties (provisie of percentage van de verkoop) die daar uit ontstaan, zijn blijvend. Uiteraard wel zolang dat boek wordt verkocht. Maar eenmaal de arbeid verricht door het schrijven, levert in principe tot in lengte van dagen een zogenoemd passief inkomen op.
aanbevelingsmarketing Koos Min
Koos Min Marketing
Nu is het schrijven van een boek niet voor iedereen weggelegd, maar er zijn meer voorbeelden. 20 jaar geleden leverde sparen geld op, maar nog afgezien dat dit in deze tijd geen enkel nut meer heeft, moet je wel over een beginkapitaal beschikken. Ook met geld beleggen moet je een startkapitaal hebben, echter de risico’s van deze vorm van een inkomen creëren zijn inmiddels ook bekend. Toch is er nog een andere strategie die hetzelfde beoogt en weinig tot geen risico’s heeft. Ook een aanzienlijk startkapitaal is niet aan de orde. Dit business model heet netwerkmarketing. Sommigen verwarren dit helaas met illegale “piramide-systemen”, maar dat is een kwestie van onbekendheid met het vakgebied.
Netwerkmarketing is kortgezegd het “aanbevelen en promoten van dingen die je leuk vindt”. En eigenlijk doe je dat bijna elke dag. “Heb je wel eens je brood bij bakker Jansen gehaald? Zo lekker, veel gezonde ingrediënten en niet te duur”. Of “Die kapper op de hoek van de Hoofdstraat is helemaal top! Aardige mensen, erg klantgericht en ze doen het met veel vakmanschap”. En “Heb je al eens gegeten bij dat nieuwe restaurant De Smulpaap? Goed eten, vriendelijke bediening en fijne sfeer”. Met andere woorden, je maakt ongemerkt aan een grote groep mensen reclame voor resp. die bakker, kapper of restaurant. Waarschijnlijk zal je nooit enige vergoeding van die bakker, die kapper of dat restaurant hebben gekregen voor het aanbrengen van hun klandizie door jouw toedoen.
Koos Min Marketing
Aanbevelingsmarketing Koos Min Marketing
Bij netwerkmarketing is dat wel zo. Voor elke (nieuwe) klant die jij aanbrengt bij dat bedrijf krijg jij (volgens bepaalde regels of formule) een provisie. Dit wordt ook wel bonus genoemd. Elk netwerkmarketingbedrijf heeft zijn eigen compensatieplan hiervoor. Natuurlijk moet je wel affiniteit met de producten van dat bedrijf hebben, want je zult die producten ook zelf gaan gebruiken. In de eerste plaats omdat je anders niet uit eigen ervaring kunt spreken en ten tweede is dat belangrijk voor je geloofwaardigheid. Een Mercedes-verkoper rijdt ook niet in een Opel. Je moet zeker een fan worden van je eigen merk, anders kan je onmogelijk met enthousiasme over de producten praten. Je verlegt in feite je inkoopkanaal van producten die je tot dan toe bijvoorbeeld bij een drogisterij kocht, naar het bedrijf waar je mee gaat samenwerken. Uiteraard tegen een aanzienlijke korting.

Onderstaande animatie geeft het concept weer

Video afspelen

Wat moet ik doen en wat levert het me op?

Waarschijnlijk is dit een vraag die nu bij je opkomt. Waar bestaan mijn werkzaamheden uit?
Je hoofdactiviteit is het zoeken naar gemotiveerde en ruimdenkende mensen om mee samen te werken. Dat doe je door op de juiste manier contacten te leggen. Goede communicatie is hierin het sleutelwoord en de belangrijkste vaardigheid die je moet leren.
Vanzelfsprekend is het is het begeleiden van die nieuwe mensen in je team ook cruciaal. Samenwerken is effectief en leuk!
Het zal je inmiddels wel duidelijk zijn dat je inkomsten afhankelijk zijn van de grootte en samenstelling van je team of organisatie. En dat wordt weer bepaald door jouw ambitie en doelen wat je met je business wilt bereiken. Je “WAAROM” is dus je motivator in deze!

Het opzetten van een heel team van mensen heeft nog andere kenmerken:
  1. Je richt je meer op het begeleiden (coachen) van mensen.
  2. Je werkt (in het begin) intensief met elkaar samen.
  3. Je leert veel van elkaar waardoor je persoonlijke ontwikkeling aanzienlijk is.
  4. Je bent minder kwetsbaar naarmate je groep groter wordt.

Het accent komt nu dus meer op training & coaching te liggen en niet op de verkoop van producten. Op deze manier lever je een positieve bijdrage aan het leven van een ander omdat deze persoon door die nieuwe uitdaging zijn of haar leven kan verbeteren.